Translate

چهارشنبه، فروردین ۱۶، ۱۳۸۵

سياست يك بام و دو هواي آقاي بوش در تعريف جنگ و اسراي جنگي

سياست يك بام و دو هواي آقاي بوش در تعريف جنگ و اسراي جنگي

سعيد آزادي
( سعيد سلطانپور
January 17, 2002
اينروزها در پي انتقال دو دسته از اسراي طالبان و القاعده از فرودگاه قند هار به پايگاه نيروي دريائي آمريكا در خليج كوبا ابتدا شيوه انتقال غير انساني آنها و ديگري
تعريف جديد دولتمردان آمريكا ئي از قوانين ژنو در مورد اسراي جنگي بحث هائي زيادي را دربين نيروهاي مترقي حقوق بشري از جمله خانم رابينسون مسول كمسيون پناهندگان سازمان ملل باعث شده است . با هم به سير اين تحولات از جمله مروري بر كنوانسيون ژنو مي پردازيم.

آقاي بوش بعد از حمله تروريستي 11 سپتامبراين حركت را جنگ عليه آمريكا اعلام كرد و ناتو نيز به استناد آن در جنگ عليه طالبان و القاعده شركت كرد. اما اينك وقتي كه سخن از اسراكه در اين لشگر كشي به اسارت در آمده اند ميشود آمريكا آنان را اسير جنگي تلقي نمي كند. و اتحاريه اروصا در اين مورد سكوت ميكند. وزير دفاع آمريكا آنانرا “ جنگجويان غير قانوني “ ميخواند . و بدين ترتيب آنانرا از معاهده 1949ژنو مستثني ميكند كه دولت آمريكا آنرا امضا كرده است.
به موجب معاهده ژنو هر كسي كه در جنگ شركت كند اعم از سرباز ؛ داوطلب ؛ افراد شبه نظامي ( ميليشيا) ودر جنگ داخل محدوده يا خارج از آن حتي در صورتيكه آن منطقه اشغال شده باشد دستگير شود يك اسير جنگي محسوب ميشود. معاهده تنها جاسوسان و كساني راكه اقدام به خرابكاري (سابو تاژ) كرده و خود را بطور علني جنگجو (سرباز) معرفي نمي كنند شامل اين معاهده نمي داند.
بر طبق اين تعريف از انجا كه جنگجويان طالبان و القاعده بطور علني بر عليه دشمن خودشان مي جنگيدنداسير جنگي هستند. ولي عضوسابق شوراي امنيت آمريكا ميگويد از انجا كه طالبان توسط آمريكا و ديگر كشورها برسميت شناخته نشده بود لذا آنان اسير جنگي تلقي نمي شوند.!! اين در حالي است كه در زماني كه متحدين در قلعه جنگي هزازان نفر از افرا د القاعده و طالبان را كه درپي مذاكره با ژنرال دوستم خودشان را تسليم كرده بودند آمريكا آنان را اسراي جنگي اعلام كرد هرچند كه اكثريت آنان در پي شورش توسط متحدين قتل عام شدند.

آمريكا پس از شكست در دستگيري بن لادن وملا عمرعليرغم داشتن تمامي امكانات نياز به اطلاعات دارد كه در صورت به رسميت شناختن آنان به عنوان اسير جنگي از اين اطلاعات احتمالي محروم خواهد شد.
بر طبق معاهد ژنو يك سرباز ميتواند اسم و رده خويش و شماره نظامي خودش رااعلام كند و مجاز است كه هيچ گونه اطلاعات ديگري را نگويد. بايد با اسرا در همه حال بطور انساني رفتارشود. از هرگونه بي حرمتي به آنان خودداري شود. در حالي كه مشاهده كرديم كه سرهاي زندانيان را تراشيده بودند . سر هايشان را با نقاب پوشانده بودند. به پاهايشان پا بند زده بودند و آنان را در يك محوطه با زنجير بهم وصل كرده بودند در حاليكه به مدت چندين روز زير بازجوئي هاي شديد بودند. رئيس ستاد مشترك آمريكا براي توجيه كردن رفتار غير انساني سربازان آمريكائي در مصاحبه اعلام كرد كه “‌اينها خيلي خطرناك هستند و ميتوانند هواپيما را منفجر كنند.!“

در كوبا اسرا در قفسهاي تتگ با سقف هاي آهني درزير نور چراغهاي هالوژني نكهداري ميشوند. شيوه اي كه در كشورهاي ذيكتاتوري استفاده ميشود تا مقاومت زنداني را به دليل كم خوابي و آزار نور در هم بشكنند. البته خانم عضو سلبق شوراي امنيت ملي آمريكادر توجيه محل اسرا مي گويد“ در معاهده ژنو صحبت از شكل زندان نشده است بلكه صحبت از نحوه رفتار شده است كه نحوه رفتاربا آنان هم انساني است“! وي اضافه كرد كه در حال ساختن تاسيسات مناسب براي آنان هستند
زندانيان به نوعي مديون خبرنگاران با دوربين هاي قوي هستند كه از مراسم انتقال فيلم برداري كردند. يكي از دلايل اصلي سانسور مطلق خبري هم در راستاي اين سياست دولت آمريكا هست كه مردم آمريكا از واقعيات بي خبر باشند.

صليب سرخ جهاني بايد بطور دائم به زندانيان دسترسي داشته ياشد و نيز اسراي جنگي نمي توانند در يك دادگاه محاكمه شوند كه اين بر خلاف نظر آمريكا ست كه قصد دارد آنانرا در يك دادگاه نظامي سري محاكمه كند.

آمريكا ميداند كه بسياري از شهروندانش هر كسي را در ارتباط با 11 سپتامبر بوده است مستحق چنين رفتاري ميدانند. ولي بهتر است آمريكا اسامي زندانيان را اعلام كندكه مشخص شود چه كساني در ارتباط مستقيم با حوادث 11 سپتامبر دستگير شده اند. كه البته با توجه به شكست نيروهاي اطلاعاتي امريكا در پيشگيري 11 سپتامبر و دستگيري بن لادن آنان ميخواهند همه زندانيان را از افغانستان خارج كنند و تحت باز جوئي قرار بدهند.

اما يك سوال اساسي باقي ميماند بالاخره جنگ علبه تروريزم است يا نه؟ 11 سپتامبر يك عمليات تروريستي بود كه آقاي بوش آنرا جنگ اعلام كرد . خوب همانگونه كه آمريكا حق دفاع از خود را دارد و به افغانستان حمله ميكند پس چرا طرف مقابل همين حق را ندارد كه از خود دفاع كند؟ اگر جنگ است پس چرا دستگير شدگان اسير جنگي قلمداد نميشوند؟

كشورهاي امضا كننده معاهده ژنو بخاطر نوع بشر آن را امضا نكرند بلكه آنرا بخاطر سربازان خودشان امضا كردند كه در صورت اسارت با آنان به خوبي رفتار شود. وشايد هم در 1949 دولتها اخلاقانه تر از دولتهاي فعلي عمل ميكردند.



azadi@sprint.ca

هیچ نظری موجود نیست: