Translate

چهارشنبه، فروردین ۱۶، ۱۳۸۵

مصاحبه آلبرايت ژانويه 2004


بخشهائي از مصاحبه مادلين آلبرايت

و نظرات وي در مورد دستگيري صدام، بن لادن ،‌مسئله كره شمالي و ...

January 09, 2004
كريتسين ساينس مانيتور

ترجمه سعيد سلطانپور
editor@iransokhan.com

خانم مادلين آلبرايت شصت و چهار مين وزير امور خارجه آمريكا بود كه در زمان كلينتون خدمت مي كرد. وي قبل از ان نماينده دائمي آمريكا در سازمان ملل بود. وي داراي دكتراي علوم سياسي است . وي در حال حاضر رياست موسسه استراتژيك خودش (شركت مشاوره‌البرايت )‌را دارد . وي اتساد دانشگاه جورج تاون و عضو هيئت مديره بازار بورس سهام نيويورك است. وي يك يهودي با اصليت لهستاني است.

در سفرهاي خارجي ،‌ديگران امريكا را چگو نه مي بينند؟
من در تمام مدت عمرم در آمريكا شاهد چنين سطح پائيني از احترام براي آمريكا نبوده ام. ما در حال حاضر به عنوان (‌من نقل قول مي كنم -البرايت) يك رژيم ياغي نگاه ميشويم. . به عنوان كشوري كه قدرت درك مسائل را ندارد ... ما چگونه مي توانيم بر روي كشورهاي ديگر تاثير گذار باشيم در حاليكه منافع آنان را در نظر نمي گيريم. و از نقطه نظر من همين امر باعث تضعيف استدلال ما در مبحث منافع ملي مي شود. بنابر اين من فكر ميكنم يك سوال جدي در برابر باورهاي جمهوي خواهان قرار دارد.

در مورد شكست در كشتن و يا دستگيري بن لادن و صدام حسين

ادامه زندگي صدام بيشتر از بن لادن مسئله ساز است. اگر ما به رواياتي كه اين چند روز اخير در مورد تامين مالي عمليات ها در عراق توسط صدام دقت كنيم ... وي ابزارهاي زيادي در سطوح براي ادامه راه را دارد. ادامه زندگي وي توليد مشكلات بسياري را بدنبال دارد. واز انجا كه دولت بوش چيزي از جريانات را نمي گويد نشان از وجود داشتن جرياناتي هست. اگر انها (‌امريكائيان ) صدام را دستگير كنند انها به هيج وجه اعلام نخواهند كرد. .. من فكر مي كنم بهتر است كه بن لادن دستگير شود . اين چيزي بود كه به ما وعده دادند ولي اتفاق نيفتاده است.

در مورد سياست دولت بوش در قبال كره شمالي

دبه نحوي از انحا سياست خارجي در قبال كره شمالي قرباني در گيري هاي جناح ها در كاخ سفيد است. رئيس جمهور در آسيا سخنان جالبي در مورد كره شمالي زد ،‌ نوعي حركت به جلو با نيت تشكيل كنفرانس 6 جانبه . اما سوال اين است كه چرا آنها در اين راستا حركت نكردند.؟ بنظر من اين مهم است كه مذاكرات رو دررو با كره شمالي داشته باشيم.اكر ما اقدامي نكنيم آنها ميروند كه بمب اتمي داشته باشند (‌اگر تا بحال بدست نياورده باشند)ـ كه قابل قبول نيست- ... من فكر مي كنم كه آنجا خطرناك ترين منطقه دنيا باشد.

در مورد سياست پيشگيرانه بوش

سياست تدافعي پيشكيرانه بستگي به درستي اطلاعات جمع آوري شده دارد. اين مسئله پاشنه آشيل است . اين بدين منظور نيست كه كشورهاحق دفاع ندارند. سوال اين است كه آيا اين يك اقدام خردمندانه است كه شما يك سيا سي ( دكترين) را وضع كنيد بدليل اينكه يك حق لاينفك است و وقتي شما آنرا سياست اعلام كرديد اين سوال را بدنبال خواهد آورد كه زمان مناسب براي استفاده ازآن كي است؟ اما چه وضعي پيش خواهد آمد و قتي كه ديگر كشورها تصميمي بگيرند ازين حق سياست پيشگيرانه استفاده كنند. من فكر ميكنم كه ما سوالهاي جدي درپيشمان مطرح ميشود كه در مرود انها بحث وتبادل گفتگو نشده است. اين سياست يك شعاري نيست كه به سپر ماشين چسباند.

در مورد جنگجويان خارجي در عراق
من مشكل دارم براي اينكه من هم همين اطلاعاتي را دارم كه شما داريد.يعني اينكه براستي چند نفر جنگج.ي خارجي در عراق هست. بطور واضح يك اتحاد نا مقدس از تمامي نيروهائي كه آمريكا را دوست ندارند در داخل هست.- طرفداران صدام ـ‌قبايل و افراد مختلف ارز خارج . من معتقد نيستم كه ارتباطي از پيش بين القاعده و بن لادن و صدام وجود داشته است. امااين امكان در حال حاضر هست. ..درحقيقت ارتباطات متعددي بين گرو ههاي متعدد تروريستي كه از خارج مي ايند با نيروهاي مستعدداخلي با توجه به شرايط موجود كه مانند شرايط افغانستان بعد از
خرو ج نيروهاي شوروي،‌وجود دارد.

در مورد نقشه راه دولت بوش در مسئله صلح در خاورميانه

تا انجا كه من در جريان هستم نقسه راه تنها جز خارجي مسئله است. نقشه راه يك طرح براي رسيدن است كه تا كنون كار زيادي در مورد آن نشده است.

در مورد اصلاحات در بازار بورس سهام نيو يورك

من فكر مي كنم پيشرفتهائي شده است اما بايد كار هاي زيادي بشود و تمامي اعضاي هيئت مديره از آن اگاهند.


Source: Christian science monitor Dec 8, 03 by David T.Cook

هیچ نظری موجود نیست: