Translate

شنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۸۵

‌ايران و سوريه و حزب الله لبنان اهداف اسرائيل بعد از


‌ايران و سوريه و حزب الله لبنان اهداف اسرائيل بعد از


جنگ عراق

برخورد كردن با ايران بسار پيچيده تر از بر خورد با سوريه و حزب الله است
روزنامه هارتز
ترجمه ـ سعيد سلطانپور
حتي قبل از آغاز جنگ عراق در اسرائيل در مورد اهداف بعدي اسرائيل همانند آمريكا و انگليس بحث شده است. در اسرائيل سوال اين است كه آيا اين يك بحث است يا يك عمل قاطع؟
موضوع اصلي براي اسرائيل درگيري با فلسطيني هاست . اما موضوعات مهم درگير هم براي اسرائيل مطرح است مانند سوريه،‌ ايران و حزب الله كه بايد در مو رد آنها هم چاره انديشي شود.
اولين قانون اين است كه اسرائيل نبايد بدنبال يافتن دشمن جديد براي واشنگتن باشد . يعني اسرائيل نبايد طوري عمل كند كه نشانه خط دادن به آمريكا براي هدف بعدي آمريكا باشد .
دومين قانون بررسي پيامد هاي جنگ است و آنچه بعد از جنگ پديد مي آيد .
همه چيز نه مي شود و نه ممكن است كه از طريق بمب هاي هو شمند حل شود. اين كه آمريكا به اهداف نظامي برنامه ريزي شده دست يافته است دليل بر رسيدن به اهداف ديگر نمي شود.
مرحله بعدي تمركز اسرائيل روي ايران و سوريه است و هم چنين حزب الله كه با هر دو كشور رابطه دارد. اسرائيل بايد خطر از سور هر دو كشو ر راخنثي كند و حتي با سوريه قرار داد صلح را امضا كند.
حزب الله بايد بطور غير مستقيم از طريق ايران و يا سوريه بر خورد شود.
بعد از جنگ عراق براي سوريه يك شرايط نا مناسب اقتصادي بوجود خواهد آمد اگر دولت طرفدار غرب در آن به قدرت برسد. و اين چيزي است كه بشار اسد بر روي آن اميد بسته بود.
سوريه موقعيت خودش را به عنوان محور اقتصادي در مورد عراق از دست خواهد داد .
عراق بعد از جنگ موقعيتهاي بزرگي براي بدست آوردن نقش اصلي اقتصادي خود در منطقه خواهد داشت.
بطور مثال مصر بخوبي به اين نكته آگاه است و حركتهائي را براي گسترش روابط تجاري و اقتصادي با عراق انجام داده است .
بعد از جنگ ، غرب (‌آمريكا) بايستي يك بر نامه اقتصادي براي سوريه در ازاي اخذ يك سياست مناسب ( به نفع اسرائيل - مترجم) ارائه بدهد. و به اسرائيل بايستي در عوض به سوريه كمك كند. سوريه به حمايت از تروريسم(‌منظور حزب الله - ‚ م) پايان بدهد و حزب الله بايستي به يك حزب سياسي و اجتماعي تبديل شود و فعاليتهاي نظامي عليه اسرائيل را متوقف كند.
اگر سوريه اين سياست را دنبال كرد بعد از آن خيلي آسان خواهد بود كه از طريق مذاكرات سياسي يك پيمان صلح منعقد شود . در اينجا وظيفه اسرائيل است خلوص و بخشندگي (!!!؟-م ) با توجه به سابقه مذا كرات با حافظ اسد نشان بدهد.
اگر بشار اسد پيشنهادات ما را رد كرد بايستي آماده باشيم به هر وسيله وي را مجبور كنيم .
اما در مورد ايران مسئله پيچيده تر از اين ها ست . براي اينكه ايران در مر حله توليد بمب اتمي است . اين تهديد اصلي براي اسرائيل است. در نظر ايرانيان خطر صدام خطر جدي است اگر وي در قدرت باقي بماند با سلاحهاي شيميائي اش.
البته همه اينها بستگي به نتيجه جنگ دارد .
البته اين مسئله روشن است كه تكليف مراكز هسته اي ايران توسط دكتر محمد البراعي و سازمان انرژي اتمي روشن نمي شود . آمريكا هست كه نقش كليدي را در آزاد سازي فكر اسرائيل در مورد برنامه هاي اتمي ايران دارد. اين مسئله فكر آنان را حتي در زمانيكه با عراق در جنگ هستند را مشغول كرده است.
منبع : زوي شيف‌(نويسنده )
هارتز 28 مارس 2003

هیچ نظری موجود نیست: