Translate

شنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۸۵

هجدهم مهر 82 روز تاريخي در راه مبارزات مردم ايران


يكشنبه 20 مهر 1382
18 مهر 82 روز تاريخي در مبارزات مردم ايران براي آزادي بيان و حقوق بشر، سعيد سلطانپور
جايزه صلح نوبل خانم عبادي پرر نگ تر كردن مرزبندي بين هواخواخان و بد خواهان مردم ايران
19 مهر 1382
روز جمعه يكي از روزهائي بود كه من به ايراني بودنم افتخار مي كردم. وقتي صبح خبر را نياز به من داد بغض شادي گلويم را گرفت . با لاخره بعد از سالها يكبار نام ايران در يك مورد مثبت و افتخار آميز مورد قبول جامعه جهاني در راس اخبار جهان قرار داشت. طبق عادت ايراني بسيار ي از دوستان را بيداركردم و بهشان تبريك گفتم.
جايزه صلح نوبل چيزي بود كه مردم زجر كشيده ومظلوم ايران بدان سخت نياز داشتيم . مردم ايران لشگر نظامي براي تغيير رژيم نياز ندارند. ما نياز به اينگونه حمايت هاي بين المللي داريم .
نام ايران در كنار معتبر ترين جايزه بين المللي جمعه و شنبه در تمام راديو و تلويزيونها بر سر زبان بود. واين باعث تعجب همه خبر گزاري ها شده بود. و نكته مهم ديگراين بود كه جايزه به يك زن فعال حقوق بشري كه در صف مردم بود تعلق گرفت.
جناح راست كه شديدا از نظر حيثيتي لطمه به مشروعيتش ( كه مدتهاست زير سوال است) خورده است . كساني مانند اسدالله بادامچيان فرش فروش را به ميدان فرستاد كه بازهم از آبروي ايران مايه بگدارند خودشان كه آبرو ئي ندارند كه چنين بر مال و نواميس مردم كه اكثريت هم مسلمان هستند بي حرمتي ميكنند.1جناح اصلاح طلب دولتي خاتمي كه با ميدان فرستادن وزير ارشاد2 و معاون پارلماني3 و سپس سخنگوي دولت همه بر اين تاكيد كردند كه بله ايشان در امور كودك فعاليت مي كرده 4. انگارايشان مهد كودك داشته و در امورتربيتي كودكان كارهاي علمي مي كرده است . حمايت از حق كودكان در نظام ولايت فقيه يعني به جنگ تفكر متحجرانه فقهاي سنتي كه اينروزها از قدرت امنيتي برا ي سركوب مخالفان بهره مي برند يعني مباح شدن خون خانم عبادي و همفكران . نه انگا ر كه خانم عبادي شير زني بود كه در مهمترين پرونده هاي سياسي اخير (عليرغم تمامي ازارها چه به عنوان وكيل مدافع حقوق بشري و چه به عنوان يك زن)‌شركت داشت. آخرين كار وي وكالت مادر خانم زهرا كاظمي (‌شهيد راه آزداي بيان ) را بعهد ه گرفت.جايزه صلح نوبل فشار را براي روشن شدن حقيقت در قتل خانم كاظمي و قتل هاي زنجيرهاي و كوي داشنگاه بيشتر مي كند. جايزه صلح نوبل برگ برنده اي بر عليه جناح ماورا راست كه قصد كتمان حقيقت را دارد،‌مي باشد. آقاي طه هاشمي معتقد است كه جايزه حق آقاي خاتمي بوده است5 . اولا آنقد ر تنگ نظر نباشيد . وقتي كه نام ايران مي آيد و اعتبار ي هم هست اعتبار يك كشور ميشود. دوما - چگونه مي شود از خاتمي صحبت كرد وقتي كه در عمل در خدمت و لا يت مطلقه استبدادي فقيه عمل ميكند ولي در حرف از اصلاحات دم ميزند. سوما - كسي كه آنقدر محافظه كاري مي كند كه از دادن پيام نبريك به خانم عبادي نيز خودداري ميكند كه راست روها را نرنجاند. در حاليكه هيچ عبائي نداشت كه در لحضات اول براي ترور لا جوردي بعنوان سردار اسلام پيام تسليت بدهد. كسي كه اسمش مترادف با نقض حقوق ا نسانها در تاريخ ايران خواهد ماند.
در هرحال جايزه خانم عبادي يك پيروزي براي همه مردم ايران صرفنظر از عقيده ،‌مذهب و رنك و قوميت است . اميدوارم كه اين جايزه مرهمي باشد بر زخمهاي يك ملت داغديده و رنج كشيده و همه فعالين حقوق انسانها و برابري زن ومرد در ايران و يك پيام اميد به همه ايرانيان . اميد به آينده اي انساني تر كه سالهاست در زندگي ايرانيان كم رنگ شده است
جايزه خانم عبادي يك اميد تازه به زنان مسلمان در خاورميانه است كه بتوانند با استفاده از تجارب بسيار غني ولي تلخ زنان ايراني راه خود شان را براي رسيدن به دموكرسي در كشورهايشان كوتاه تر كنند.
يك انتقاد هم دارم از كساني كه نمي دانند چه موقع بايد دهان را باز كنند. سي .بي.سي. كانادا با خانمهاي ايراني در دا نشگاه د راين مورد مصاحبه مي كرد و يكي از اين خانمها اول از همه منتقد بود كه چرا خانم عبادي گفته كه اسلام و دموكراسي با هم تلفقيق مي شوندو شروع كرد به انتقاد از اسلام .. اولا اين نظر كسي است كه در خط اول مبارزه براي حقوق زنان در ايران قرار دارد و باور ايشان هم هست .و نشان هم داده كه به اين باورها اعتقاد داشته و عليرغم مشكلات مضاعف برا ي زنان در ايران در ايان مانده و فعاليت مي كند.د وما تا ميكروفون پيدا ميكنيم كه نبايد فكر مطرح كردن خودمان باشيم اقلا بگذاريم شيريني اين پيروزي يك روز به دهان زنان ايراني داخل كشورمان بماند.عينان مانند بعضي از جناحهاي حكومتي كه براي خنثي كرد ن شيريني پيروزي (نقطه مقابل اين منتقدين )شروع كردند به تا كيد كردن بر اينكه خانم عبادي گفنه است اسلام و دموكراسي با هم در تضاد نيستند. ولي بع عمد نمي نويسند كه وي گفت حاكمان بنام اسلام حقوق بشر را نقض مي كنند و خواهان آزادي فوري همه زندانيان سياسي شد.
با توجه به شناخت ما از خانم عبادي و همانگونه كه خودشان در مصاحبه گفتند كه يك فعال حقوق بشري بويژه در مورد زنان و كودكان در ايران هستند فعلا بايد ببينيم كه چگونه از اين پيروزي به نفع همه مردم ايران استفاده صلح آميز شود.و چگونه بر موانع حقوق بشر در ايران كه مانع جدي دمكراسي است بر غلبه كنيم. در اينجا بايد به عنوان يك مردايراني از زنان فعال ايراني قدراني كنم كه هيچگاه زير با ر آنچه كه مقامات به آنان تحميل كردند نرفتند و براي احقاق حقوق خودشان ذره ذره به شيوه هاي مسالمت آميز رژيم را عقب نشاندند واگر به دستاوردهائي هم رسيده اند خودشان با تلاش خودشان بدست اوردند. خسته نباشيد.
WWW.negah-ma.peersianblog.com آدرس من :
پاورقي : .1بادامچيان، رييس مركز سياسي جمعيت موتلفه اسلامي (ايسنا)، بيان اينكه اختيار انتخاب فرد اعطاي جايزه صلح نوبل به «سادات» پساز سازش كمپ ديويد و خيانت به فلسطين اشاره كرد وي گفت اين جايزه به خادمين به وطن خود كمتر داده مي شود.1محسن يحيوي دبير انجمن اسلامي مهندسين (ايسنا) ، كم است : در موضوع اعطاي اينگونه جوايز قبل از توجه به توانمندي‌ها، سياست حااز اين رو طبيعي است كشورهاي غربي و به ويژه آمريكادر درروند مخالفت بابر اساس روندشان در حركت انقلاب و پرورندان گروه‌هاي با نام اصلاح طلب تلاش مي‌كنند حمايت از آنها، با نظام جمهوري اسلامي مقابله كنند.1يوسف‌پور دبيركل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: جايزه‌ صلح نوبل در طول پنجاه سال سادات، كارتر نيز داده مي‌شود. در واقع فكر مي‌كنم اين جايزه به كساني داده شده كه يا در جهت منافع غرب كار كرده‌اند و يا در جهت مخالفت با مباني اسلامي و به هيچ كدام از رهبران آزادي‌خواه دنيا داده نشده است.
1حجت‌الاسلام علي سعيدي عضو شوراي مركزي جامعه‌ روحانيت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اشاره به عملكرد مجامع بين‌المللي به‌ويژه محافلي كه صهيونيست‌ها بر آن نفوذ دارند گفت: آنان از اهرم‌هايي چون جايزه صلح نوبل جهت حمايت از عناصري در كشور استفاده‌ ابزاري و سياسي مي‌كنند.به اعتقاد وي اعطاي جايزه‌ صلح نوبل به شيرين عبادي نشانگر اوج انحراف دستگاههاي بين‌المللي است كه براي اثبات مخالفتشان با يك نظام دموكراتيك با ماهيت ديني و اسلامي، از هنجارشكناني كه با اصول و مباني مخالف هستند، حمايت مي‌كند و آنان را مورد تشويق قرار مي‌دهد.2- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - در پيامي خطاب به شيرين عبادي نوشت: انتخاب شما را براي دريافت جايزه‌ي نوبل تبريك مي‌گويم. تلاش براي دفاع از حقوق كودكان و زنان و فعاليت صلح جويانه با به بكارگيري ظرفيت‌هاي فرهنگي و اجتماعي كشور نشانه‌اي از شايستگي‌هاي زن ايراني مسلمان است.
معاون حقوقي و پارلماني رييس‌جمهور اظهار داشت: اينكه اين جايزه به يك خانم ايراني شده، نشان‌دهنده‌ي حضور خانم‌هاي ايراني در مجامع بين‌المللي است، همانگونه كه در داخل كشور و در انتخابات مختلف نيز نظر زنان تعيين‌كننده بوده است4رمضان زاده ( سخنگوي دولت ) تنها به اين اشاره مي كند كه وي چون در زمينه كودكان فعال بوده است جايزه گرفته است.
5طه هاشمي: نفس جايزه صلح نوبل براي يك فرد ايراني جاي خوشبختي است اگر دنيا راست مي‌گفت، قبل از همه بايد جايزه را به آقاي خاتمي مي‌داد

هیچ نظری موجود نیست: