Translate

یکشنبه، فروردین ۱۳، ۱۳۸۵

تلويزيون ،راهنماي دروغين

تلويزيون ،‌راهنماي دروغين

شاكل سيد
برگردان :‌سعيد سلطانپور

June 23, 2004

در حين پرواز با همسفر فرانسويم سر صحبت باز شد وي با دلخوري مي گفت “‌برنامه هاي آمريكائي تلويزيون فرانسه را پر كرده است “ براي يك آدم معمولي ممكنه كه اين يك حرف غريبي باشد ولي براستي فرقي بين تلويزيون فرانسه و آمريكا هست‌؟ وي برنامه هاي آمريكائي را “‌بي فرهنگ “‌مي خواند و معتقد بود كه خشونت را در فرانسه ترويج ميدهد و فرهنگ فرانسه را زير سواا مي برد.
حتي اگر ما ريشه هاي فلسفي مشتركي داشته باشيم در مورد ارزشهاي خودمان دل نگراني هاي خواهيم داشت.
ارزش گذاري سيستم اسلامي ريشه در باور به يك خدا و قران دارد و محمو پيامرب آن. آنها همچنين معتقد به ارزشهاي خانوادگي هستند . به رابطه جنسي پيش از ازدواج باور ندارند . انزجار از خشونت و مصرف ،‌مصرف مواد مخدر منجمله مشروبات الكلي . هم چنين عشق براي درستي و عدالت،‌احترام به حقوق همگان ،‌احترام به سالمندان و نگهداري از آنان ؤ دوست داشتن جوانترها.
اغلب آنچه كه به عنوان “‌فرهنك ارزشي غرب “‌خوانده ميشود در تقابل با ارزشهاي اسلامي و ديگر رمذاهب قرار مي گيرد. . فرهنگ غالب غرب كه تلويزيون يكي از پر قدرت ترين ابزار هاي آن هست،‌تقريبا بطور انحصاري توسط كساني توليد ميشود كه به اين ارزشها باور دارند. آنها هميشه اين سوال را مطرح مي كنند كه آيا والدين مسلمان در آمريكاي شماي از مسائلي كه انان با ان مواجه هستند با اطلاع هستند ؟‌

مانند تمام جوانا ن ،‌ بچه هاي مسلمانان هم در جامعه آمريكا كه جذب تلويزيون شده است ،‌ تلويزيوني كه بجاي وادار كردن به انديشيدن به آنها “انديشه توليد شده “ تزريق ميكند.
براي والدين چيزي بد ترازيننست مه بچه 6 تا 13 ساله قبل از رفتن به ودرسه و همچنين بعد از مدرسه جلوي تلويزيون بنشيند و مانند معتاد ها بر نامه اي را تماشا كند. به اين اعتياد بايد بازي هاي ويديوئي را هم بايد اضافه كرد. ممكن است يك كو دك از برنامه هائي شبيه “‌سسام استريت“الفبارا ياد بدهد ولي مسلما به انا نطرز تفكر كردن را ياد نخواهد داد. در نتيجه برنامهاي تلويزيون كودكان كمتر صبر دارند كه در كارهاي شان خانه و يا مدرسه بتوانند براي راه حل تفكر كنند. تلويزيون انچنان اعتياد آور است كه قدرت ذهن كودكان را كند مي كند.
بجاي بازي هاي دسته جمعي با اعضاي خانواده ،‌كتاب خواندن ،‌بيشر كودكان د رجلوي تلويزيون در اتاقهاي مختلف بسر ميبرند. جديدا تلويزيون در اتومبيلها هم باعث ميشود ان قدري كه در راه خانواده با همديگر معاشرت داشتند تقريبا از دست برود. حالات صورت كودكان تغيير كرده است. فكك در استراحت كامل ،‌زبان در استراحت در جلوي دندانها ؤ‌چشمها خيره ،‌دستها تقريبا باز . يك قيافه تهي .
تلويزيون ،‌مسائل خصوصي بزرگترهار ا كه آنها سالها سعي مي كردند رعايت كند ،‌آشكار مي كند. بطور متوسط كودماني كه تلويزيون را م يبينند و مشاهد ه ميكنند كه ديگران كشته ،‌مورد ضرب و شتم قرار
ميكيرند و يا به نقطه شكست و گريه ميرسند. مدتهاست كه فحش و توهين در فيلمها جزئ عادي شده است. افشا شدن رازهاي بزرگ ترها ؤ‌دوران معصوميت كودكان را ويران كردهاست. اينروزها بيشر بچه هاي كه مانند بزرگسالان رفتار ميكنند و بر عكس بزرگسالاني كه مانند كودكان رفتار ميكنند ،‌مشاهد ه ميكنيم. “‌ريل ويژن - ديد واقعي-)برنامه اي در واشنگتن دي سي به نام شبكه خاموش كردن تلويزيون است كه امسال 10 مين سال تاسيس اش را مي گذراند. بر اساسي آمار اين گروه هر كودك تا اولين سال مدرسه 2000 ساعت را پاي تلويزيون گذرانده است. مدت 20000 ساعت تا پايان دوره دبيرستان مي باشد. اين مدت بيشرت از زماني است كه در كلاس ميگذراند.
مطالعات توسط ريل ويژن نشان داده است كه رفتار سوء مانند خشو نت ؤ‌عدم تفكر ؤ‌خلاقيت،‌عدم تحرك ،‌بي‌صبري ؤ‌مصرف گرائي ،‌ مشاركت ؤ‌پيشر فت روحي و مغزي رابطه مستقيم با تماشاي تلويزيون دارد.
خب ،‌چه كسي و چگونه مي خواهد اين را درمان كند.؟

هيچ نهادي مانند نهاد خانواده نمي تواندنقش بزرگي د رشكل گيري و طرز تفكر بچه ها داشته باشد.
مسوليت بزرگ به هعهده بزرگترها ست. ضرروت محدود كردن زمان تماشاي تلويزون و بازي هاي الكترونيكي و نظارت بر رفتار كودكان شديدا احساس ميشود. به ازاي رماني كه باي تلويز يون اختصاص داده ميشود بايستي فعاليت هاي خانوادگي و اجتماعي و مذهبي هم بنوعي با ان زمان تعادل برقرار كند.
صحبت كردن با كودكان ،‌همچنين به ما كمك مي كند
(‌والدين )‌نه آنان. آنان را تشويق ميكند كه عقايد و افكارشان را با ما در ميان بگذارند. بگذاريم آنها دريابند كه هم دليل قانع كننده و منطقي و هم تفكر خلاق بسيار حالب و مكمل هم هستند. كودكانمان را به خواند ن كتاب تشويق كنيم. از زور كردن به كودكان براي گوش كردن به ما پرهيز كنيم . بلكه ما بايد به انها گوش بدهيم.

شاكل سيد يك روزنامه نكارآزاد د رزمينهاي سياسي و اجتماعي است كه در كاليفرنيا در يك خانه با 4 فرزندش كه قبل ازسن نوجواني ميباشد زندگي مي كند و تلويزيون هم ندارند

هیچ نظری موجود نیست: